Mūsdienās ceļošana ar personīgo automašīnu uz citām valstīm nav nekas jauns. Cilvēki dodas ne tikai uz tuvākām vietām, piemēram, kaimiņzemēm, bet pat uz Vāciju, Spāniju, Itāliju un citiem galamērķiem. Lai arī sava auto izmantošanai ceļojumā ir virkne priekšrocību, tā arī uzliek papildu atbildību un pienākumus, tai skaitā, nepieciešamību pārliecināties, ka noformēti visi atbilstošie dokumenti.
Šajā rakstā tuvāk apskatīsim OCTA polisi un tās līguma veidus, par kuriem esam dzirdējuši retāk.
Atkārtošanai – Kas ir OCTA polise un kā tā darbojas?
OCTA ir obligātā apdrošināšana, kura attiecas uz visu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko atbildību. Tās nepieciešamību nosaka likums, tādēļ ikvienam motorizētā transportlīdzekļa īpašniekam vai tiesīgajam vadītājam ir obligāti vajadzīga OCTA polise, un bez tās satiksmē piedalīties nedrīkst.
OCTA apdrošināšanas galvenais mērķis ir atlīdzināt zaudējumus, kas transportlīdzekļa vadītāja dēļ ir radušies trešajām personām un to mantai. Trešās personas var būt: cita transportlīdzekļa vadītājs vai īpašnieks, pasažieris (arī tad, ja viņš bijis negadījuma izraisītāja transportlīdzeklī) un gājējs. Tas nozīmē, ka Tava OCTA polise segs zaudējumus citām negadījumā iesaistītajām personām, ja Tu būsi vainīgs avārijas izraisīšanā. Tā kā šī apdrošināšana attiecas uz civiltiesisko atbildību, zaudējumus, kas būs radušies Tev, OCTA polise nesegs (tam nepieciešama KASKO polise).
OCTA polises cena pie dažādiem apdrošinātājiem var atšķirties. Cenu ietekmē vairāki faktori, tai skaitā:
- Bonus-Malus klase;
- Periods, uz kādu tiek iegādāta apdrošināšana (3, 6, 9 vai 12 mēneši);
- Transportlīdzekļa pilnā masa;
- Transportlīdzekļa marka, modelis un vecums;
- Vieta, kur reģistrēts transportlīdzeklis (pilsēta vai lauku reģions);
- Transportlīdzekļa pielietošanas veids;
- Transportlīdzekļa īpašnieka statuss – juridiska vai fiziska persona.
OCTA polises ietvaros tiek segti personai radītie zaudējumi līdz pat 5 210 000 eiro apmērā (neatkarīgi no cietušo personu skaita), un mantai nodarītie zaudējumi tiek atlīdzināti līdz pat 1 050 000 eiro apjomā (neatkarīgi no trešo personu skaita).
Ja līdz šim ar transportlīdzekli esi pārvietojies tikai Latvijas vai EU robežās, visticamāk, zini, kas ir OCTA standartlīgums. Taču, vai zināji, kas pastāv arī citi OCTA polises līguma veidi? Par tiem vairāk lasi turpinājumā.
OCTA standartlīgums
Šis līgums attiecas uz transportlīdzekļiem, kas reģistrēti Latvijas Republikā. Līgums darbojas visās Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstīs. Kā jau minējām iepriekš, līguma darbības termiņi ir no 3 līdz pat 12 mēnešiem.
Standartlīgums attiecas uz:
- Pilnīgi jauniem transportlīdzekļiem, kas iepriekš citur nav reģistrēti un pirmo reizi piereģistrēti Latvijā;
- Latvijā atsavinātu vai reģistrētu transportlīdzekli;
- Transportlīdzekli, kas nav reģistrēts Latvijā, bet ir aprīkotas ar īpašām numura zīmēm, kuras izsniegusi Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra vai Ceļu satiksmes drošības direkcijas. Zīmes izsniegtas, lai tirdzniecībai paredzēto transportlīdzekli varētu pārvietot uz glabāšanas vai tirdzniecības vietu, kā arī varētu veikt ar to izmēģinājuma braucienus;
- Transportlīdzekli, kas citā valstī noņemts no uzskaites vai atsavināts, lai to būtu iespējams izvest no konkrētās valsts un reģistrēt Latvijā.
Zaļā karte
Šo starptautisko apdrošināšanas līgumu nepieciešams izmantot Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem, kas piedalās satiksmē tajās valstīs, kuras ietilpst Zaļās kartes sistēmā. Visas Zaļās kartes sistēmas dalībvalstis vari apskatīt šeit. Šajā sarakstā ir, piemēram, Albānija, Baltkrievija, Izraēla, Maroka, Krievija un citas valstis. Zaļās kartes darbības periods ir, sākot no 15 dienām līdz 1 gadam. Šis dokuments paredz zaudējumu atlīdzināšanu tādā pašā kārtībā kā OCTA apdrošināšanas standartlīgums.
Robežapdrošināšanas līgums
Šis apdrošināšanas līgums attiecas uz tiem transportlīdzekļiem, kas ir reģistrēti valstīs, kuras nav Eiropas Ekonomikas zonā. Līguma noslēgšana notiek gadījumā, ja transportlīdzekļa vadītājam nav OCTA līguma, kas darbojas Latvijā. Robežapdrošināšanas līguma darbības teritorija ir Eiropas Ekonomikas zonas valstis. Arī šajā gadījumā līgums nodrošina tādu pašu zaudējumu atlīdzināšanas kārtību kā OCTA standartlīguma gadījumā. Robežapdrošināšanas līgumu var noslēgt uz laiku no 1 līdz 12 mēnešiem.
Ja iebrauc valstī, kas nav Eiropas Ekonomikas valsts vai arī neietilpst Zaļās kartes sistēmā, iesakām nopirkt apdrošināšanu, kas darbojas konkrētajā teritorijā.
Atceries, ka nezināšana neatbrīvo no atbildības!