Ikviens atbildīgs auto īpašnieks zina un plāno visas ar savu auto saistītās izmaksas, turklāt viņš zina, ka viena no svarīgākajām izmaksām ir octa polise. Octa ir sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, kas Latvijas teritorijā ir obligāta prasība. Respektīvi, piedalīties ceļu satiksmē bez octa ir aizliegts, līdz ar to tie, kas pārkāpj šo noteikumu, tiek sodīti.
Kādēļ nepieciešama octa polise?
Auto apdrošināšana, tāpat kā ikviena cita apdrošināšana galvenokārt domāta tam, lai apdrošināšanas pircējs tiktu pasargāts no zaudējumiem, kas radušies kādu ārēju apstākļu rezultātā. Octa polise paredzēta gadījumiem, kad transportlīdzekļa vadītājs izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, kā rezultātā nodarījis zaudējumus citai personai vai tās mantai.
Pastāv daudzi gadījumi, kad negadījuma vaininieks nespēj segt zaudējumus, līdz ar to octa ir kā sava veida drošības spilvens, jo cietušajam kompensāciju izmaksā apdrošināšanas kompānija, ar kuru negadījuma vaininieks noslēdzis līgumu. Īsumā – octa apdrošināšana nepieciešama, lai finansiāli pasargātu gan sevi, gan citus ceļu satiksmes dalībniekus.
Kāpēc auto īpašnieki un vadītāji neiegādājas octa polisi?
Ir transportlīdzekļu īpašnieki un vadītāji, kas octa polisi iegādājas regulāri, savukārt liela daļa mēdz to aizmirst, neiegādājas to tikai tādēļ, ka tā ir obligāta vai iedomājušies, ka uz apdrošināšanas rēķina iespējams ietaupīt. Octa polises izmaksas katram autovadītājam atšķiras, kā rezultātā vienam tās var būt ļoti zemas, kamēr citam – salīdzinoši augstas. Taču jāsaprot, ka, braucot bez derīgas octa polises, var iekulties pamatīgās nepatikšanās, kā rezultātā nāksies šķirties no daudz lielākas summas.
Kāds ir sods par braukšanu bez octa polises?
Pagājušā gada 1. jūlijā tika palielināti dažādu transportlīdzekļu soda apmēri par braukšanu bez octa polises, kas noteikti “Ceļu satiksmes likumā”. Soda apmēri galvenokārt palielināti tādēļ, ka atsevišķiem transportlīdzekļiem piemīt augsti riska faktori. Piemēram, līdz 2021. gada 1. jūlijam automobiļu un autobusu virs 12 tonnām vadītāji vai īpašnieki par transportlīdzekļa lietošanu bez octa polises varēja saņemt sodu no 85 līdz 120 euro, taču tagad sodi ir daudz bargāki:
- Mopēda vadītājs – no 30 līdz 55 euro;
- Cita transportlīdzekļa vadītājs – no 85 līdz 120 euro;
- Kravas automobiļa (virs 12 t.) un autobusa (virs 12 t.) īpašnieks (vadītājs, turētājs) – fiziska vai juridiska persona – no 400 līdz 700 euro;
- Cita transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs, turētājs) – fiziska vai juridiska persona – no 350 līdz 650 euro;
- Tirdzniecības uzņēmums (komersants), ja transportlīdzeklis nodots tirdzniecībā – fiziska vai juridiska persona – no 350 līdz 650 euro.
Ņem vērā – ja viens cilvēks vienlaicīgi izdara divus vai vairāk administratīvos pārkāpumus, administratīvais sods tiek piemērots par katru pārkāpumu atsevišķi. Tātad, ja viens cilvēks ar vienu un to pašu darbību izdara vairākus administratīvos pārkāpumus, administratīvais sods tiek piemērots par katru pārkāpumu.
No 2020. gada janvāra līdz 2020. gada septembrim fotoradari bija pieķēruši jau vairāk nekā 1000 auto, kas pārvietojās bez derīgas octa polises. Tas nozīmē, ka autovadītāji gan pārkāpuši ātrumu, gan braukuši bez octa polises, kā rezultātā sods par katru administratīvo pārkāpumu tika piemērots atsevišķi, kopsummai sasniedzot pat 350 euro. Esi uzmanīgs un ievēro likumu, ne tikai tādēļ, ka sodi ir bargi – rūpējies par savu un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību!
Octa polise Latvijā ir obligāta
Autovadītājiem vajadzētu apzināties, ka braukšana bez derīgas octa polises var novest līdz nepatīkamām sekām – naudas soda un patstāvīgu zaudējumu segšanu par cietušā transportīdzekļa remontu. Tāpat atceries, ka, ja Tavs auto netiek apdrošināts regulāri, Tava Bonus – Malus klase nepaaugstinās, kad tomēr nolemsi iegādāties octa polisi, nāksies šķirties no lielākas summas nekā tad, ja Tavs auto būtu bijis apdrošināts regulāri.
Neriskē – mūsdienās OCTA pieejama internetā, kas ievērojami atvieglo un nodrošina ātru iegādes procesu.
Drošu ceļu!