Pavisam nesen visiem autovadītājiem bija jāveic vasaras riepu nomaiņa, un tas rada jautājumu – kas tagad noticis ar nolietotajām auto riepām? Kad riepas savu mūžu nokalpojušas, no tām ieteicams atbrīvoties, turklāt to ieteicams darīt dabai draudzīgā veidā. Šī iemesla dēļ izveidoti speciāli nodošanas-pieņemšanas punkti, kur katrs Latvijas iedzīvotājs var nodot sava auto nolietotās riepas.
Nolietoto auto riepu nodošana
Nolietotās auto riepas iespējams nodot auto servisā, mainot riepu komplektu pret jaunu vai nodot pa tiešo pārstrādes punktam. Ir vietas, kur nolietotās auto riepas pieņem bez maksas, taču vairumā gadījumu tas ir maksas pakalpojums – visbiežāk bez maksas iespējams nodot vien vienu riepu komplektu (četras riepas) gadā, par katru nākamo riepu tiek iekasēta noteikta maksa. Vienas riepas nodošana izmaksā aptuveni 2-3 eiro, taču jāņem vērā, ka, atkarībā no riepas veida, šī summa var atšķirties.
Var rasties jautājums – kādēļ jāmaksā par to, ka vēlos atbrīvoties no riepām dabai draudzīgā veidā, nevis tās izmest kopā ar citiem atkritumiem, izmest mežmalās, ūdenstilpnēs vai pat sadedzināt? Katru gadu Latvijā tiek importētas un pārdotas vairāk nekā 15 tonnas riepu, un diemžēl lielākā daļa no šīm riepām netiek pārstrādātas. Maksa par nolietoto riepu nodošanu ietver sevī dabas resursu nodokli un loģistikas izmaksas, lai nogādātu nodotās riepas pārstrādes punktos.
Nolietoto auto riepu pārstrāde
Auto riepas tiek uzskatītas par bīstamiem atkritumiem, tomēr tās tiek pārstrādātas, jo, izmantojot materiālu otrreizēji, iespējams mazināt kaitējumu videi, kā arī samazināt kopējo atkritumu uzkrāšanos.
Latvijā riepu pārstrāde notiek privātos uzņēmumos, kur no riepām iegūst četras izejvielas: šķidros ogļūdeņražus, pirolīzes gāzes, tehnisko oglekli un metāllūžņus. Nolietotās riepas var pārstrādāt arī mazākā izmērā, un pēc tam šīs granulas tālāk iespējams pārdot uzpircējiem vai ražot citus produktus, piemēram, flīzes. Tāpat granulas var izmantot ceļu būvē, sporta laukumu segumu veidošanā, būvniecībā.
Pārstrādātās auto riepas bieži tiek nodotas arī katlu mājām, kuru tehnoloģija spēj sadedzināt pārstrādāto riepu masu, tādējādi iegūstot siltumenerģiju. Pārstrādāto riepu masas enerģētiskā vērtība ir līdzīga akmeņogļu enerģētiskajai vērtībai, līdz ar to siltumenerģijas iegūšana no riepām ir gan vienkāršāka, gan izdevīgāka.
Pašreiz Latvijā ir izveidojušies lieli nolietoto auto riepu krājumi, jo riepu pārstrādes process nenorit tik raiti, kā mēs vēlētos, un šī situācija uzlabosies vien tad, kad mazināsies nelegāli ievesto riepu apjoms.
Nolietotās auto riepas sadzīvē
Kā jau minējām, lielākā daļa nolietoto auto riepu netiek pārstrādātas, taču tās arī ne vienmēr tiek izmestas vai sadedzinātas. Nolietotās auto riepas var izmantot arī sadzīvē, praktiskiem un radošiem nolūkiem. Lūk, daži populārākie veidi, kā cilvēki izmanto auto riepas pēc tam, kad tās vairs nav derīgas braukšanai:
- Dārza dekorācijas
Auto riepas tiek izmantotas kā puķu podi vai pārvērstas dažādās figūrās un skulptūrās, piemēram, iemīļotākajos multiplikāciju filmu varoņos. Riepas var arī nokrāsot, tādējādi piešķirot dārzam īpašu estētiku.
- Šūpoles
Šūpoles no riepas ir klasika, ko iecienījis ikviens bērns. Tāpat šūpoles iespējams papildināt ar riepu smilšu kasti un riepu šķēršļu joslu.
- Interjera elementi
Varētu likties neticami, taču no riepām tiek izgatavotas pat mēbeles! No riepām var izdoties oriģināli un funkcionāli soliņi, kafijas galdiņi, klubkrēsli un pat dīvāni. Atliek vien pieslēgt nedaudz radošumu, un no riepas var izveidot pat stilizētu lustru.
Atceries – auto riepas jāmaina divas reizes gadā, no 1. decembra auto jābūt aprīkotam ar ziemas riepām, savukārt no 1. maija ar vasaras riepām. Piedalīties ceļu satiksmē atļauts tikai ar piemērotām riepām (protektora dziļums) un derīgu apdrošināšanas polisi!